Spring til indhold

Köpvillkor

KÖPVILLKOR PROSWEDE EL:

Leveranstider

Lagerförda artiklar levereras normalt 1-2 arbetsdagar efter order.

Leveransvillkor

Frakt tillkommer till en kostnad från 200 kr från vårt lager i Malmö. 

Varorna levereras normalt med  fraktjakt.

För skador under transporten ansvaras ej.

Anmärkningar ej gjorda inom 14 dagar godtages ej.

I övrigt gäller Sveriges Verkstadsindustriers allmänna leveranbestämmelser, enl. senaste IML.

Vi förbehåller oss rätten till konstruktions- och måttändringar utan föregående meddelande.

Enl. IML lämnar vi 1 års garanti fr.o.m. leveransdatum.

När man köper ”kampanjprodukter” är priset som finns ett nettopris och ev. andra rabatter gäller ej.

Frakt utanför Sverige offereras separat.

Våra priser är baserade på 1 EURO är 11,75 SEK. Vid förändringar +/-2 % kommer vi att valutautjämna priset baserat på gällande EURO-kurs. Vi förbehåller oss rätten till ändringar i valutakursen utan särskilt meddelande.

Betalningsvillkor

Efter godkänd kreditprövning, mot faktura 30 dagar netto alternativt 10 dagar netto. Vi levererar gods till privatpersoner mot förskottsbetalning eller betalning via Klarna (kortbetalningar).

På order under 500 kr tillkommer en lagerhanteringskostnad på 100 kr (gäller ej webborder).

Dröjsmålsräntan börjar beräknas dagen efter fakturans förfallodag. För närvarande 2% per månad. Dröjsmålsräntan kan ändras utan föreg. avisering beroende på ränteläget.

I det fall fakturor ej regleras efter utskickad påminnelse kommer dessa att lämnas vidare för inkassohantering med tillkommande lagstadgade kostnader, oavsett privat-eller företagskund.

Returbestämmelser

Innan gods sänds i retur måste PROSWEDE-EL kontaktas för returnummer.

Med återsänt gods skall kopia på faktura eller följesedel medsändas. Returer som saknar returnummer kommer att återsändas med obetald frakt.

Godkända returer skall alltid återsändas i originalförpackning.

Returer på grund av fabrikationsfel eller felexpediering kan ske utan kostnad för köparen.

För övriga godkända returer uttages en kostnad som motsvarar våra faktiska kostnader för uppackning, kontroll etc.

Generellt gäller att returkostnaden ej överstiger 25% av nettovärdet.

Retur av ej lagerfört eller specialtillverkat material, som ej berörs av punkt 4 ovan, godkännes inte.

Ångerrätt 14 dagar från godset är mottaget, gäller enl. konsumentköplagen. Ev. retur enl. denna lag står köparen för.

Returavdrag vid felbeställning är 35% av ordervärdet exklusive frakt.

Återförsäljare

Priserna som visas är våra rekommenderade slutkundspriser

Som återförsäljare måste du logga in för få ditt pris

Annulleringsbestämmelser

För ej lagerförd eller specialtillverkad materiel uttages en annullationsavgift motsvarande våra självkostnader (för material och administration).

För övrigt gäller leveransbestämmelser enl. IML 2009

Vi förbehåller oss rätten till ändringar i denna webbutik utan särskilt meddelande.

GDPR

Vi har ett kundregister för att bl.a. kunna bevaka fakturor, uppfylla garantiåtaganden. Vårt kundregister används även för nyhetsbrev och kampanj-utskick till utvalda kunder.

Vi raderar kunder som ej handlat på 10 år.

Vi registrerar kontaktpersoner inom ert företag för att veta vem som beställt produkter. Vi skickar även ut nyhetsbrev till namngivna personer på ert företag. Denna information lämnas inte ut till 3:e person, utan används bara i vår verksamhet. Vill ni bli strukna från dessa listor, skicka ett mejl till info@proswede-elab.se.

Vi levererar gods med Postnord eller DHL, som har sina egna företrädare för GDPR.

Vi säljer även produkter via vår webbutik som ligger hos Indexed PIM. Vi anlitar Klarna för att förenkla för privatpersoner att handla hos oss. Vi registrerar personnr. via Klarna, när privatpersoner handlar av oss. Vill ni bli borttagna från detta register, skicka ett mejl till info@proswede-elab.se, så tar vi bort er efter att alla åtaganden gällande t.ex. garantianspråk och betalningar är avslutade.

Integritetspolicy

Proswede El är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy. I denna integritetspolicy förklarar vi vilken typ av personuppgifter vi lagrar och hur vi behandlar dem. Denna integritetspolicy gäller för: http://www.proswedeel.se.

Vi behandlar följande kategorier av personuppgifter:

  • – Grundläggande information: namn, födelsedatum
  • – Kontaktinformation: adress, telefonnummer, e-postadress
  • – Konto- och profilinformation: inställningar, preferenser

– Betalningsinformation: Transaktionsinformation, betalningsmedel

– Kundhistorik och kundengagemang: beställnings- och leveransinformation, kundvagnsrörelser, rabattkoder, lojalitetsprograminformation,

– Aktiva produkter och avtal samt produkter och tjänster som du tidigare har haft, hur mycket och hur ofta de används, status för produkter/tjänster,

– Kundaktivitet: läs- och handlingshistorik från appen, webbplatser eller elektronisk kommunikation vi skickar ut. Samt teknisk information om enheterna du använder.

– Cookies:

Vilka typer av cookies använder vi?

– Nödvändiga cookies: Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt och kan inte stängas av i våra system. De används till exempel för att hålla dig inloggad eller för att säkerställa att användarens preferenser bevaras under en session.

– Prestandacookies: Dessa cookies samlar in information om hur besökare använder vår webbplats, till exempel vilka sidor som besöks oftast och om de får några felmeddelanden. Dessa cookies hjälper oss att förbättra webbplatsens funktionalitet.

– Funktionalitetscookies: Dessa cookies gör det möjligt för webbplatsen att komma ihåg dina val, såsom språk eller region, och ge förbättrade funktioner och anpassning.

– Marknadsföringscookies: Dessa cookies används för att spåra användare över flera webbplatser. De är ofta placerade av tredje part och hjälper oss att visa relevanta annonser baserat på dina intressen.

– Personuppgifterna samlas vanligtvis in direkt från dig eller genereras i samband med att du använder våra tjänster och produkter.

 

Hur vi använder personuppgifter

Leverans av tjänst/avtal

Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla våra avtal med dig, det vill säga när du har beställt en produkt eller tjänst från oss. Det rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal med dig.

 

Hantering av kundrelationer

Vi använder dina personuppgifter för att hantera vår kundrelation med dig. Det kan till exempel handla om kundtjänst, hantering av klagomål och felsökning gällande ditt konto. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal med dig.

 

Analys, affärsutveckling och förbättring av tjänster

Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och förbättra våra tjänster och produkter. En stor del av detta arbete innebär att analysera olika former av personuppgifter, till exempel kundaktivitet, kundhistorik och konto- och profilinformation. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.

 

Anpassad användarupplevelse

Vi anpassar användarupplevelsen och kommunikationen till din kundrelation och vi använder personuppgifter för detta ändamål. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.

 

Försäljning och marknadsföring

Vi använder personuppgifter i samband med försäljning och marknadsföring av våra produkter och tjänster, till exempel genom att du får e-post från oss. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse. Du har möjlighet att reservera dig från delar av denna behandling genom att till exempel reservera dig från att få e-post från oss. Utöver detta kan vi också be dig om samtycke att använda dina personuppgifter för så kallad profilering, där vi drar slutsatser om dina intressen och behov utifrån dina personuppgifter. Syftet med profileringen är att vår marknadsföring ska bli mer relevant.

 

Systemövervakning, felsökning m.m.

Vi övervakar våra system för fel och problem. En del av dessa processer innebär lagring och behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.

 

Säkerhet, avslöjande av bedrägeri och kriminell verksamhet

Vi behandlar personuppgifter i vårt arbete med att skydda våra användare och oss själva mot bedrägeri, missbruk och kriminell verksamhet. Den rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är vårt berättigade intresse.

 

Följa rättsliga åtaganden

I vissa fall är vi skyldiga att behandla personuppgifter av hänsyn till andra rättsliga åtaganden. Ett exempel på detta är information som är kopplad till försäljning, som vi är skyldiga att bokföra och spara enligt bokföringslagen. Det rättsliga grunden för att behandla personuppgifter för detta ändamål är att behandlingen är nödvändig för att uppfylla ett rättsligt åtagande som åligger oss.

 

Dina rättigheter

Om du vill utöva någon av dina rättigheter, kontakta oss på info@proswede-elab.se

 

Rätt till insyn i egna uppgifter

Du kan begära en kopia av alla uppgifter vi behandlar om dig. Kontakta e-postadressen ovan för att utnyttja din insynsrätt.

 

Rätt till rättelse av personuppgifter

Du har rätt att begära att vi rättar eller kompletterar uppgifter som är felaktiga eller vilseledande.

 

Rätt till radering av personuppgifter

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade utan dröjsmål. Du kan när som helst begära att vi raderar uppgifter om dig själv. Men notera att information som vi är skyldiga att behålla av hänsyn till andra rättsliga åtaganden (som till exempel bokföringslagen) inte kommer att raderas.

 

Begränsning av behandling av personuppgifter

I vissa situationer kan du också begära att vi begränsar behandlingen av uppgifter om dig. Du gör detta genom att administrera samtycken eller reservationer i våra lösningar.

 

Protestera mot behandling av personuppgifter

Om vi behandlar uppgifter om dig med grund i våra uppgifter eller på grundval av en intresseavvägning har du rätt att protestera mot vår behandling av uppgifter om dig. Du gör detta genom att administrera samtycken eller reservationer i våra lösningar.

 

Dataportabilitet

Du har rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format. Kontakta e-postadressen ovan för att få ut dina personuppgifter.

 

Du kan klaga på vår behandling av personuppgifter

Vi hoppas att du informerar oss om du anser att vi inte följer reglerna i personuppgiftslagen. Säg gärna till först genom den kontakten eller kanalen du redan har etablerat med oss. Du kan också klaga på vår behandling av personuppgifter. Du gör detta till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Denna integritetspolicy är baserad på en mall för integritetspolicy från gdprcontrol.se

Lag om distansaffär (2005:59)

Proswede El följer lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-200559-om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59/)

2 kap. Avtal om varor och icke finansiella tjänster

Information innan ett avtal ingås

varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper i den omfattning som är lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,

den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål, lämplig med hänsyn till varan eller tjänsten och till hur informationen ges,

2 a §   Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren, om det finns en ångerrätt, ge konsumenten ett standardformulär för utövande av ångerrätten. Lag (2020:169).

2 b §   Innan ett avtal ingås på en marknadsplats online ska den näringsidkare som tillhandahåller marknadsplatsen ge konsumenten information om

  1. 1. de kriterier som främst bestämmer rankningen av erbjudanden som presenteras vid en sökning och deras betydelse jämfört med andra kriterier,
  2. 2. huruvida den som erbjuder en vara, en tjänst eller digitalt innehåll är näringsidkare eller inte, baserat på den uppgift om det som denne lämnat,
  3. 3. ifall den som erbjuder en vara, en tjänst eller digitalt innehåll inte är näringsidkare, att bestämmelserna i denna lag och andra konsumentskyddande lagar inte gäller, och
  4. 4. i de fall förpliktelserna enligt avtalet är uppdelade mellan den som erbjuder en vara, en tjänst eller digitalt innehåll och den som tillhandahåller marknadsplatsen, hur förpliktelserna är uppdelade. Lag (2022:655).
  5.  

Beställning som görs på en webbplats:

9 §   Vid distansavtal som ingås på en webbplats är konsumenten bunden av en beställning som medför en betalningsförpliktelse endast om förpliktelsen har tydliggjorts före beställningen och konsumenten uttryckligen har påtagit sig förpliktelsen.

Lag (2014:14).

0
    Kundvagnen
    Din varukorg är tomGå tillbaka till butiken